Komponenta je obecně definována jako opakovatelně použitelný stavební blok
programu. Jedná se o předem vytvořený a zapouzdřený kus aplikačního
programového kódu, který lze kombinovat s jinými komponentami a s ručně psaným
programem s cílem rychlého vývoje uživatelské aplikace.
 | Příklad 1.1. Příklady vizuálních komponent |
|
Typické ukázky vizuálních komponent (přímo viditelných uživatelem aplikace)
najdeme třeba v grafickém uživatelském rozhraní. Například ovládací
tlačítko může být reprezentováno komponentou, která
zapouzdřuje metody pro zobrazování tlačítka a reakci na různé události
(jako např. kliknutí myší nebo stisknutí vhodné klávesy). Příkladem nevizuální
komponenty je konektor zpřístupňující databázi, časovač nebo FTP server.
Mohou to být ale i kompletní aplikace jako třeba textový editor, tabulkový
procesor nebo internetový prohlížeč.
|
Konkrétní komponentní architektura definuje způsob
vytváření programových komponent a postup, jakým je možné tyto komponenty
kombinovat.